Det sista från Oslo

2014-08-17 15:28:40 i Resor
När min braiga Oslo-vistelse började närma sig sitt slut tänkte Aksel och jag att det var dags för lite turistande. Så vi började dagen med att ta 'buss for tog' från Ås till Oslo och sen upp på Operan som är ett riktigt bra exempel på hur modern arkitektur kan vara helt fantastisk. Hela byggnaden stack fram ur vattnet som en glaciär omringad av vackra norska klippor. Taket som också är golvet, var lagd i vita stenplattor och väggarna var i glas så man fick verkligen känslan av att det inte fanns någon gräns mellan golvet och den ljusa himlen.
Sen åkte vi till Vigelandsparken för att titta på lite märkliga men häftiga skulpturer. 
Det här är den mest kända tydligen.
Och så avslutade vi dagen med hemgjord cesarsallad och lokalbryggd öl i trädgården, eller 'hagen' som man säger på norska. (Salladen blev så sjukt god för övrigt! Här finns receptet på ett ungefär.) 
Så var den resan slut. Nu ses vi inte på obestämd tid eftersom jag flyttar till Skottland för att plugga i fyra år. Känns sorgligt såklart, men jag är så sjukt glad att Aksel och jag lärt känna varandra och så är jag samtidigt oerhört pepp på att åka till Skottland! Ska berätta mer om det imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Jag heter Rita och är född i Sankt Petersburg men har bott i Sverige sen jag var 6 år. Antalet platser jag vill bo på och resa till gör mig stressad så jag tar en sak i taget. Efter förta steget - ett sabbatsår i London, blev det dags för plugg i Skottland, så dokumentationen fortsätter numera härifrån, om livet som utomlands-student.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökstoppen