Första produktiva dagen i Sankt Petersburg

2013-10-01 15:23:00 i Resor
Första dagen i Sankt Petersburg var vi för trötta efter nattens resa för att göra annat än att mysa hemma och promenera runt huset. Så låt oss kalla denna andra dag - den första produktiva dagen. Den började med att vi köpte lite fika och satte oss vid sjön nära till tunnelbanestationen där min farmor och farfar bor, och där vi bodde också.
Sen bar det av mot centrum och första sevärdheten fick bli Spas na krovi - katedralen. Vi gick besökte insidan av den några dagar senare, ska visa det sen för den är fantastiskt fin.
Sen tog vi en mycket mysig båttur runt staden, kan verkligen rekomendera detta eftersom man får en bra överblick över alla viktiga byggnader och sånt på en gång. Tyvärr oftast på ryska dock.Efter en stadspromenad var vi hungriga igen. Så, med hjälp av appen CityGoMaps (hett tips!) hittade vi till en gömd liten restaurang som jag hade hittat på internet. Den hette Asia och var verkligen inte ett ställe man nånsin skulle gå in på om man bara såg det från utsidan. Men maten...den var himmelsk och priserna...också himmelska. Sånt gillar vi!
Det blev kväll och vi promenerade genom de mörka folkfyllda gatorna mot Vinterpalatset som var så himla vackert i kvällsljus. 
Avslutar med den mest misslyckade bilden på mig och Josh som någonsin tagits tror jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Jag heter Rita och är född i Sankt Petersburg men har bott i Sverige sen jag var 6 år. Antalet platser jag vill bo på och resa till gör mig stressad så jag tar en sak i taget. Efter förta steget - ett sabbatsår i London, blev det dags för plugg i Skottland, så dokumentationen fortsätter numera härifrån, om livet som utomlands-student.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökstoppen