Tate Modern

2014-02-23 18:52:00 i Mysiga vardagligheter
En morgon i början på december tog jag och Maria oss ut i kylan för att besöka Tate Modern. Några huttrande bilder och en ros rikare kom vi fram till den enorma bygganaden som en gång i tiden var ett elkraftverk.
Där inne fanns det en salig blandning av modern konst som man inte alltid förstår, politisk konst och gamla kända klassiker. Efter ett tag blev jag så himla trött av alla intryck så jag satte mig ner medan Maria tog lite fina bilder på utsikten över kvällslondon.
Så var det med det. Helt fantastiskt att ett sånt konstmuséum har gratis inträde. London alltså. Nästa museum på listan är Tate Brittain.

Januari med besök från Dasha

2014-02-17 21:11:29 i Bra kvällar Mysiga vardagligheter
Januari var månaden då vi hade besök JÄMT, ännu en trevlig sida av att bo i London. Dasha kom hit en vecka som gick så himla fort. Vi gick på matmarknader och andades på promenader i solen.
Spenderade nästan varje kväll såhär, med kortspel, svenskt godis och rödvin.
En kväll åt vi efterlängtade dumplings i China Town och en annan dag en väldigt mättande publunch med Shephard's Ale Pie och jordgubbsöl.
Testade även på kinesiska bullar med linsgryta inuti, visade sig vara gott!
Det blev en väldigt fin vecka, där vi båda fick prata av oss om allt som hänt på sistonde. Fick även två jättebra presenter som jag upptäckte på min säng efter att Dasha hade åkt. En pastaslev, en visp och de godaste macaronsen jag någonsin smakat.

Malins födelsedag

2014-02-16 18:59:49 i Bra kvällar
Förra veckan fyllde allas vår finaste Malin 20 år! Eftersom dagen var en torsdag firade vi snällt med att samlas ett litet gäng (Maria, Anna, Malin och jag) och äta fish&chips. Efteråt fortsatte vi kvällen med deeptalk över en varm choklad på en mörk, mysig pub där man kunde sitta i fönstren.
På lördagen fortsatte firandet med tårta och utgång, men där har jag inga bilder ifrån så jag lämnar den kvällen åt fantasin.

Denise på besök

2014-02-04 18:27:02 i Bra kvällar Mysiga vardagligheter
För ett par veckor sen var Denise här och hälsade på. Vi träffades på vår språkresa i Brighton för fyra år sedan, sommaren innan jag skulle börja på gymnasiet, och nu träffades vi igen! Jag blir så himla glad över såna saker. Denise pluggar nu i Glasgow och hon berättade så mycket inpirerande saker om den staden. Så nu har jag ansökt till University of Glasgow till kursen Sociologi med lite olika inriktningar till hösten. Tänk hur mycket en liten språkresa kan påverka framtiden.
Vi spenderade hela dagen med att prata, ge varandra musiktips och ta igen de senaste fyra åren. Gick också på en promenad till London Bridge där det var ett never ending tåg av officeklädda människor på väg hem från jobbet. Jag blir fortfarande, varje dag, så himla lycklig av den enorma mängden folk i den här staden.

Luft och fågelkvitter: så tar man vara på dagen

2014-02-02 18:11:56 i Mysiga vardagligheter
För några veckor sen gick jag och Maria upp tidigt som attan för att ta bussen ca 1,5 h sydväst i London. Där var det ren luft och fågelkvitter och så var Miranda där också, i sitt fina, luftiga hus där hon jobbar som au-pair. Så stor kontrast till vår lilla lägenhet. Vid 12 tiden hade vi redan fått i oss jättesmaskig lunch! Det är så man tar vara på dagen hörni. Vanligtvis är man glad om man fått i sig frukost vid den tiden. Som idag, då det blev frukost kl 16 efter en morgon med städning efter inflyttningsfesten. Visste inte att ett golv ens kunde bli så smutsigt.

Dagens frestelser

2014-02-01 20:11:00 i Mysiga vardagligheter
Igår var jag ledig så jag tog 35an mot Shoreditch och Spitalfields Market. Blev positivt överraskad av utbudet på en torsdag men stod emot att köpa saker då min budget är, låt oss säga, tajt. Stötte på en vinyl utförsäljning på Brick Lane och spenderade mina pengar på en motown skiva istället. Rätt så nöjd var jag ändå att jag bara köpte en. OCH att jag lyckades stå emot att köpa en bagel med lax och cream cheese.
Den sista frestelsen blev Indonesian Cracker Mix på poundland. Som ni ser hamnade den i korgen--->kassan--->sängen---->magen.

Sen beställde vi take away från vår lokala kinarestaurang för att fira kinesiskt nyår. MUMMA.

Ikväll kör vi en försenad inflyttningsfest!

Jag heter Rita och är född i Sankt Petersburg men har bott i Sverige sen jag var 6 år. Antalet platser jag vill bo på och resa till gör mig stressad så jag tar en sak i taget. Efter förta steget - ett sabbatsår i London, blev det dags för plugg i Skottland, så dokumentationen fortsätter numera härifrån, om livet som utomlands-student.