Om universitetet uppe i norr

2014-08-18 12:02:14 i Allmänt Sammanfattningar och listor
Jag börjar onekligen bli väldigt peppad och nervös inför mitt första år på University of Glasgow. I mitten på September flyttar jag alltså till staden Glasgow, som ligger i Skottland, som då är en del av Storbritannien. Storleken på staden går att jämföra med Stockholm men med helt annorlunda mentalitet och arkitektur. På bilden ovan är universitetets dövackra huvudbyggnad.Så här drömmig är den stora salen.Och innergården med sagolika torn runt om.
Första året kommer jag bo i en korridor med 11 andra studenter i ett av de här husen i Murano Student Village. 
Och därefter flyttar jag möjligtvis in i ett av Glasgows typiska viktorianska lägenhetshus.
Utbildningen jag ska börja på är en kombinerad kandidat i Sociology & Business Management med 'honours'. Det innebär att man går djupare in på ämnet än med ett vanligt kandidatprogram och det är därför utbildningen är fyra år istället för tre. Igår fick jag reda på mitt kursutbud och det fanns så mycket intressant att välja mellan! Satt i flera timmar och kollade. Det verkar som att jag helt får skräddarsy mitt program vilket jag tycker är perfekt.
 
Så, nu vet ni lite mer. Idag åker jag iväg till Warsawa i Polen för lite myssemester med mamma. Hoppas på god mat och fina gamla gator!

Kommentarer

Postat av: POW

Publicerad 2014-08-19 11:50:56

Altså Rita, ja måste säga att du är typ kungligt bäst på att blogga! Lätt min favoritblogg <3
Fett coolt att du ska plugga i Skottland! jag har en kompis som också ska det fast i Aberdeen. Nu efter att jag sett dessa rå häftiga bilder, blir jag lite sugen själv hihi. Ser ut som ett slott ju! Ska bli intressant å läsa sen om hur utbildningen/programmet är ^^
KRAM på dig <3

Svar: Nämen så glad jag blir att någon gillar det jag lägger upp här! Stora kramar till dig också :))
Rita Prokofieva

Postat av: elin w

Publicerad 2014-08-29 12:22:29

Hogwartz!!!! Fett coolt Rita, grattis!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Jag heter Rita och är född i Sankt Petersburg men har bott i Sverige sen jag var 6 år. Antalet platser jag vill bo på och resa till gör mig stressad så jag tar en sak i taget. Efter förta steget - ett sabbatsår i London, blev det dags för plugg i Skottland, så dokumentationen fortsätter numera härifrån, om livet som utomlands-student.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökstoppen