De sista dagarna, i Brighton

2013-01-22 23:10:31 i Resor
Efter ett kort besök på Buckingham Palace på väg från Nottingham bytte vi buss och åkte mot söder, mot Brighton. En av mina bästa städer.
Royal Albion hette vårt hotell som låg mitt i stan och precis vid stranden. Det hade oändliga labyrintkorridorer, ordentlig engelsk frukost och stora salar i lobbyn med panoramavy över kusten. Det enda vi hade att klaga på var tv:n som hade fastnat på en kanal och på så lågt ljud att man var tvungen att sitta helt stilla en halv meter ifrån för att höra något. Men det var inte hela världen.
Första kvällen åt vi på en italiens restaurang (av någon anledning finns det italienska restauranger i överflöd i Brighton) men vi var så hungriga att jag inte tog en enda vettig bild där. Andra kvällen däremot, åt vi på Krua Anne i north lanes med sikt rakt in i en samskig second hand butik. Det stekta riset där var mumma.
Brighton var precis lika fint som jag mindes det från 2010. Då fanns dock inte detta gigantiska pariserhjul!Sista dagen gick vi i flera timmar på jakt efter ett ställe med klassisk afternoon tea. Och när vi var på väg att ge upp hittade vi ett ställe som dessutom var väldigt fint inrett. Vi slog oss ner, utmattade efter letandet för att få höra att afternoon inte serverades där längre. Tydligen är det inte alls lika trendigt med afternoon tea i England som det är i Sverige. Ost och köttbricka var dock inte så tokigt det heller.Man kan bara inte hålla sig ifrån piren när man är i Brighton. Vi spelade bort alla våra mynt i spelhallen. Vann och förlorade ett varsitt spel i airhockey och racing och bestämde oss för att det var dags för mat igen. Mitt på stora North street fanns det här lilla stället, Foodilic. Man fick äta hur mycket som helst av deras stora utbud av vegetariska+kött/varmrätter för 6,45 pund! Efter det kände vi för att bara sätta oss någonstans och spela spel. Och det bästa är att engelska pubar alltid har några spel som man gärna får låna! Så vi satte oss på Seven Stars, beställde "sticky toffee pudding with custard" vilket är typ som en englesk motsvarighet på kladdkaka med jättegod sås, (testa nästa gång du är i england!) och satte igång ett spel av alfapet.När det blev kväll åkte vi tillbaka till London för att möta upp Julia, Maria, Olivia, Tom och hans jättefina hundar för en sista natt i huvustaden innan hemresan. Trötta och ledsna lämnade vi Storbrittanien och återvände till snö, skola och verkligheten. Blä.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Jag heter Rita och är född i Sankt Petersburg men har bott i Sverige sen jag var 6 år. Antalet platser jag vill bo på och resa till gör mig stressad så jag tar en sak i taget. Efter förta steget - ett sabbatsår i London, blev det dags för plugg i Skottland, så dokumentationen fortsätter numera härifrån, om livet som utomlands-student.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Besökstoppen